هر کتابی پس از مدتی استفاده و خوانده شدن بصورت متروک باقی مانده و اصطلاحا باطله می گردد اما بالواقع استفاده از لفظ کتاب باطله دور از شان بعضی از کتبی است که تنها شاید فرسوده شده و نیاز به بازسازی و یا چاپ مجدد دارند .
معضل خمیرکردن کتاب های مذهبی
هر کتابی پس از مدتی استفاده و خوانده شدن بصورت متروک باقی مانده و اصطلاحا باطله می گردد اما بالواقع استفاده از لفظ کتاب باطله دور از شان بعضی از کتبی است که تنها شاید فرسوده شده و نیاز به بازسازی و یا چاپ مجدد دارند . در کشورما خانه ای را نمی توان یافت که در آن از کتب ادعیه ، قرآن و یا حتی کتب سایر ادیان در آن وجود نداشته باشد . برای تمامی اهل ایمان این نکته حایز اهمیت است که مثلا قرآنی که بر اثر استفاده زیاد فرسوده ، کهنه و حتی پاره شده است به چه صورت خمیر شود که شان آن حفظ شده و مفسده ای ایجاد نگردد . از آنجا که مجموعه کاغذ 24 در طول مدت خدمت گزاری به شما عزیزان در زمینه خمیر کاغذ باطله ، با ارگان ها و مساجد زیادی که مقادیر قابل توجه از اسماء متبرکه و کتب قرآنی و ادعیه فرسوده برای بازگردانی داشته اند ، همکاری نزدیک داشته است . در ادامه جهت روشن تر شدن این موضوع که خمیر کردن این گونه کتاب ها هیچ بار منفی معنوی برای ما ایجاد نخواهد کرد ، استفتا تعدادی از مراجع بزرگ جهان تشیع را به نقل از سایت تسنیم برای شما آماده کرده ایم .
استفتا از مراجع در مورد خمیر کردن قرآن و کتب ادعیه
در ادامه جهت روشن شدن موضوع و آسوده کردن خیال شما عزیزان مطلب ذیل که در سایت تسنیم به انتشار رسیده است و در مورد خمیر کردن و نحوه خمیر کردن کتب قرآنی و ادعیه از مراجع عظام کسب تکلیف شده است را قرار دادیم ، لینک منبع آن نیز بصورت هایلایت در انتهای مطلب بارگذاری شده است .

به نقل از سایت تسنیم :
محضر مبارک مراجع با اهدای سلام و تحیات ؛ همانگونه که حضراتعالی استحضار دارید، هر ساله مقدار زیادی از قرآنهای فرسوده و غیر قابل استفاده و اسماء متبرک الهی از افراد و مراکز مختلف به سازمانهای مختلف تحویل داده میشود، در چنین موقعیتهایی سوالاتی مطرح میشود:
1- آیا خمیر کردن اوراق قرآنی باید به شیوه خاصی انجام شود؟
2- آیا کاغذ استحصالی -در صورت از بین رفتن کامل خطوط قرآن- باید در مصارف خاص متناسب با شأن قرآن کریم استفاده شود؟
3- آیا عنوان «باسمه تعالی» در سربرگ اوراق اداری در صورت مس، حکم سایر اسماء الهی -مبنی بر وجوب طهارت- را داراست؟
4-آیا لوحهای فشرده قرآنی از جهت لزوم رعایت احکام طهارت و آداب، به قرآن مخطوط ملحق میشوند؟
دفتر مرجع عالیقدر آیتالله العظمی سید علیخامنهای:
شیوه خاصی ندارد، همین که موجب هتک حرمت نباشد، کافی است.
واجب نیست.
این حکم را ندارد
مس آن بدون وضو اشکال ندارد.
دفتر آیتالله مکارم شیرازی:
روشی اتخاذ شود که توهین به اسماء متبرک الهی محسوب نگردد.
مصرف خاصی شرط نیست.
حکم اسماء الهی را ندارد هر چند رعایت احتیاط خوب است.
احکام قرآن مخطوط را ندارد.
دفتر آیتالله بهجت:
جایز نیست مگر با محو کردن کامل خطوط قرآن از اول بوسیله رنگ یا امثال آن.
اگر کسانیکه آنها را دادند ، به نیت تبدیل شدن به قرآن بوده ، باید همان طور عمل شود و در غیر اینصورت هم مصارف مناسب با شأن قرآن اولی است.
بله ، ضمیر حکم اسماء را دارد.
خیر.
دفتر آیتالله سیستانی:
عرفاً هتک محسوب نشود.
لازم نیست.
ندارد.
ملحق نمی شود.
دفتر آیتالله شبیری زنجانی:
خمیر کردن اوراق قرآنی باید با رعایت دو نکته انجام شود : اول آنکه به شکلی انجام شود که عرفاً بی احترامی به قرآن کریم محسوب نشود و در ثانی از دست زدن بی وضو به اوراق اجتناب شود
کاغذ استحصالی با توجه به از بین رفتن کامل خطوط قرآن حکم کاغذ معمول را دارد.
حکم سایر اسماء الهی را دارد.
هر چند لوحهای فشرده قرآنی حکم طهارت و حرمت مس بدون وضو را ندارد، ولی از آن جا که شامل متون قرآن (به شکل دیجیتال) است، باید به گونهای رفتار شود که عرفاً موجب بیاحترامی به قرآن نشود
منبع : سایت تسنیم
.